مهمترین دستاوردهای علوم شناختی

مهمترین دستاوردهای علوم شناختی/ راه اندازی پردیس و انجمنهای مغز

مشاور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گفت: راه اندازی پردیس مغز من، ایجاد انجمن های مغز و شناخت، تحت پوشش قرار گرفتن ۵۰هزار دانش آموز از مهمترین دستاوردهای ستاد در سال ۹۷ بوده است.

دکتر محمد تقی جغتایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت علوم شناختی و فعالیت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در سال ۹۷ گفت: یکی از اتفاقات مهم در سال ۹۷ راه اندازی پردیس مغز در باغ کتاب بوده است.

وی افزود: این پردیس بستر مناسبی برای افزایش دانش و آگاهی اقشار مختلف به ویژه دانش آموزان و دانشجویان با ساختار عملکرد و توانمندی‌های مغز افتتاح و راه اندازی شده است.

وی افزود: این مرکز علمی از ۵ بخش ساختار مغزهای مختلف، مغز سلولی، مغزهای آینده و بخش شناختی تشکیل شده است؛ همچنین پردیس مغز من شامل ۱۹ ابزار و تجهیزات مشتمل بر سنجش اعصاب، شبیه سازی MRI، بازی‌های شناختی، مغز شفاف، سیستم بینایی، تاریخچه شناخت مغز و دیگر حوزه‌های علوم اعصاب شناختی می‌شود.

وی افزود: امسال اولین مستند در خصوص مغز با عنوان «کاپیتان من» ساخته شد.

رئیس انجمن علوم اعصاب با بیان اینکه ۵۰ انجمن علمی علوم و اعصاب شناختی قبل از سال ۹۷ ایجاد شده بود، خاطر نشان کرد: همچنین راه اندازی ۲۰ انجمن مغز و شناخت در حوزه علوم اعصاب و شناختی از دیگر فعالیت‌های ستاد علوم شناختی در سال ۹۷ بوده است؛ اکنون ۷۰ انجمن علوم و شناختی در کشور داریم.

  • وی افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی همواره برای تربیت دانش آموزان اقداماتی انجام داده است و هر ساله به آنها جایزه اهوازی (جایزه علوم شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی) را اعطا کرده است.

به گفته جغتایی، در سال ۹۷، تعداد ۲ هزار نفر از دانش آموزان آموزش دیده‌اند؛ این دانش آموزان پروژه تعریف می‌کنند و در راستای اجرای آن زیر نظر ستاد تحقیقات انجام می‌دهند.

رئیس بانک مغز با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۷، ۲ هزار نفر در مسابقات مغز که از سوی ستاد برگزار می شده شرکت کردند، بیان کرد: در سال گذشته ۵ هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند.

مشاور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تاکید کرد: در سال ۹۷ با برگزاری مسابقات مغز و شناخت و سمینارها، ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی توانست ۵۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار دهد که نسبت به سال قبل تعداد ۲۰ هزار افزایش پیدا کردند.

کد خبر 4575065

mehrnews.com/news/4575065

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.