تعامل، راهی برای دستیابی به تکنولوژی‌های نوین

اجراي پروژه تبدیل زباله‌های شهری به انرژی با تکنولوژی پلاسما در كشور

رییس انجمن فنی مهندسی خراسان رضوی گفت: برای رسیدن به تکنولوژی جدید باید با سایر کشورها تعامل داشت، ما نمی‌توانیم برای هر تکنولوژی زمان صرف کنیم تا به آن برسیم چرا که سرعت رشد تکنولوژی و فناوری در جهان بالاست.

رضا نوفرستی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در رابطه با واردات تکنولوژی اظهار کرد: همانطور که تحریم‌ها بر همه حوزه‌های کشور تاثیرگذار بوده، بر حوزه واردات نیز تاثیر خود را بر جای گذاشته است و باعث شده به برخی موارد در حوزه خود دسترسی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیاد در زمینه تکنولوژی فعالیت دارند و روز به روز شاهد پیشرفت ‌آنها در عرصه‌های مختلفی اعم از پزشکی، صنعت و… هستیم، بطوری که برخی کشورها دارای این تکنولوژی‌ها نیستند.

رییس انجمن فنی مهندسی خراسان رضوی در خصوص موانع ورود تکنولوژی به استان و کشور عنوان کرد: یکی از موانع ما در این حوزه، تحریم‌ها بودند؛ برخی کشورها بسیاری از تکنولوژی نوین را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، همچنین با توجه به نوسانات نرخ ارز، قیمت تمام شده برای هر نوع تکنولوژی بیشتر خواهد بود.

نوفرستی با تاکید بر اینکه تکنولوژی‌ که از کشورهای اروپایی وارد می‌شود، نوین نیست، خاطرنشان کرد: اصولا کشورهای پیشرفته تکنولوژی نوین را به کشورهای خاورمیانه واگذار نمی‎کنند و همواره پس از 10 تا 15 سال آن تکنولوژی را در اختیار ما قرار می‌دهند. شاید بتوانیم با مهندسی معکوس به آن تکنولوژی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به علت عدم واگذاری تکنولوژی نوین کشورهای پیشرفته به کشورهای خاورمیانه تصریح کرد: در دنیای اقتصادی، کشورهای پیشرفته نیز یک بنگاه به شمار می‌روند، تکنولوژی جدید خود را به چند کشور می‌فروشند و بعد از آن که سود بسیاری کسب کرده‌اند و اگر آن تکنولوژی عمومیت پیدا کرد و به تکنولوژی بالاتری دست یافته‌اند، امتیاز آن را به بقیه واگذار می‌کنند، بنابراین تا حد امکان از فناوری خود استفاده می‌کنند.

رییس انجمن فنی مهندسی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر ما تکنولوژی یا ماشین‌آلاتی را مشاهده می‌کنیم که مدت زمان بسیاری است که وارد شده اما باید از خارج از کشور متخصصی بیاید تا دستگاه را راه‌اندازی کند. همچنین شاهد آن هستیم که تاکنون نقشه دستگاه را در اختیار نداریم. علت این امر آن است که کشورهای دارای آن تکنولوژی از این راه درآمد کسب می‌کنند.

نوفرستی با تاکید بر اینکه برای هر تکنولوژی نمی‌توان از روش مهندسی معکوس بهره برد، عنوان کرد: البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با وجود تحریم‌ها و با روش مهندسی معکوس توانستیم در برخی از حوزه‌ها مانند فولاد، ذوب‌آهن و… پیشرفت کنیم اما این امر بسیار زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به تکنولوژی جدید باید با سایر کشورها تعامل داشت، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم برای هر تکنولوژی زمان صرف کنیم تا به آن برسیم چرا که سرعت رشد تکنولوژی و فناوری در جهان بسیار بالاست.

رییس انجمن فنی مهندسی خراسان رضوی اظهار کرد: در سطح علمی و دانش در زمینه‌های متفاوت اعم از تعداد نیروی انسانی و متخصص، میزان هوش و… ما حرفی برای گفتن در دنیا داریم اما به دلایل مختلف مانند عدم تعامل با دیگر کشورها، مسائل سیاسی و… بر روی روابط ما و به ویژه واردات تکنولوژی با سایر کشورها تاثیرگذار بوده است ولی میزان مقالات ما در زمینه‌های متفاوت که به چاپ می‌رسد، کم نیست.

https://www.isna.ir/news/97022111341/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.