ظرفیت پهنای باند اینترنت ۸۰ درصد افزایش یافت/LTE در ۳۱ هزار روستا

ظرفیت پهنای باند اینترنت ۸۰ درصد افزایش یافت/LTE در ۳۱ هزار روستا

آخرین بررسی ها از توسعه زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات در یکسال اخیر، از افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور و ۸۰ درصدی ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، برمبنای گزارش عملکرد وزارت ارتباطات که به تازگی منتشر شده است، طی یکسال فعالیت دولت دوازدهم، توسعه زیرساختهای ارتباطی شبکه ملی به عنوان یکی از اولویتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مطالبه جدی مقام معظم رهبری و مطابق با اسناد بالادستی و پیوست حکم ابلاغ شده از سوی ریاست جمهوری، مورد پیگیری قرار گرفت.

این پروژه ملی که در سه لایه زیرساخت، محتوا و خدمات تعریف شده، به عنوان اصلی ترین زیرساخت ارتباطی کشور، نقش مهمی در تامین بستر ایجاد اشتغال و توسعه کسب وکارها دارد. از این رو وزارت ارتباطات در گزارشی وضعیت توسعه این پروژه ملی را اعلام کرده است.

ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال ۱۰۰ درصد افزایش یافت

برمبنای این گزارش عملکرد، به منظور تامین نیازهای مشتریان و اپراتورهای مخابراتی، ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور با افزایش ۱۰۰ درصدی، ۲۲ هزار و ۱۹۱ گیگابیت برثانیه (Gbps) شد. در همین حال ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل نیز با ۸۰ درصد افزایش، از ۹۹۵ گیگابیت به ۱۸۰۵ گیگابیت رسیده است.

  1. این افزایش ظرفیت، در جهت تامین نیاز اپراتورهای مخابراتی ثابت، همراه و ارائه دهندگان خدمات اینترنت صورت گرفته تا موجب تحول در اشتغال زایی کسب وکار های مبتنی بر ICT و توسعه کمی و کیفی دسترسی به فضای مجازی، همراه با ایمن سازی و پیشگیری از سوءاستفاده ها و اقدامات مخالف موازین دینی، فرهنگی و اخلاقی شود.

ظرفیت ترانزیت ارتباطی ۷ برابر شد

برمبنای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان تدبیر راهگشای رهبر معظم انقلاب اسلامی جهت تقویت بنیه اقتصادی کشور، حضور موثر در بازارهای منطقه ای و بین المللی و صدور خدمات فنی و مهندسی پهنای باند با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی، یکی دیگر از راهبردهای وزارت ارتباطات در ابتدای دولت دوازدهم مطرح شد.

از این رو برنامه ریزی و تعیین راهبرد برای تقویت این حوزه و اجرای تکالیف اسناد بالادستی در دستور کار قرار گرفت. هم اکنون با افزایش حدود ۷ برابری، ظرفیت ترانزیت مرز به مرز بین الملل از ۵۵۸ گیگابیت به ۳ هزار و ۸۴۴ گیگابیت رسیده است. درهمین حال اساسنامه تشکیل شرکت ترانزیت ارتباطات بین الملل به منظور کسب سهم و درآمد از بازار پهنای باند منطقه و جهان تهیه شده که در مراحل تصویب قانونی است.

پهنای باند اینترنت داخلی رشد کرد

مطابق احکام برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات امن و پایدار است که در برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی نیز این امر قرار داده شده بود. به همین منظور افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخل کشور به ۷ هزار و ۷۸۷ گیگابیت با هدف پوشش نیازهای اپراتورهای ثابت و همراه ارائه دهنده سرویس های مبتنی بر IP ، صورت پذیرفته است.

تا سال گذشته، هفت درگاه ارتباطات بین الملل به طور مجزا و مستقل وجود داشت که قطعی یکی از آن ها موجب از دست رفتن ارتباطات برخی از کشور می شد. براین اساس در یک سال گذشته، شرکت ارتباطات زیرساخت با طراحی و اجرای پروژه IGW ، شبکه Ring مجزا ایجاد کرد تا علاوه بر جلوگیری از این قبیل قطعی ها، موجب افزایش ظرفیت، بهبود کیفیت و پایداری نیز شود.

تمام شهرها تحت پوشش نسل چهارم موبایل قرار گرفت

در جهت گسترش پوشش خدمات عمومی اجباری، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری اپراتور ها و مجریان طرح خدمات عمومی اجباری ( USO ) ، پیگیر این طرح است. به نحوی که تا قبل از آغاز دولت دوازدهم، در زمینه پوشش کامل نسل سوم و چهارم تلفن همراه شهرهای کشور، تعداد ۱۰۷ شهر تحت پوشش نسل سوم و ۷۱۰ شهر تحت پوشش نسل چهارم قرار داشتند. اما هم اکنون در این بازه یک ساله تمامی شهرهای کشور تحت پوشش سراسری نسل های سوم و چهارم تلفن همراه قرار گرفته اند.

در حوزه توسعه شبکه و دسترسی شهری، همچنین تعداد سایت های نسل سوم از ۲۶ هزار به ۳۳ هزار و ۸۰۰ سایت و تعداد سایتهای نسل چهارم از ۱۴ هزار به ۲۷ هزار سایت، در این مدت افزایش یافته است. این پیشرفت به همراه افزایش درصد ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۱۰.۳۲ درصد در این بازه یک ساله، نشان از گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات در میان مردم دارد.

۳۱ هزار روستا LTE دارند

  1. همچنین در زمینه توسعه شبکه و دسترسی روستایی که با هدف تحقق عدالت اجتماعی و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاها و مناطق محروم کشورصورت می گیرد، با تغییر مدل برنامه ریزی و اجرای ارائه خدمات USO و بکارگیری حداکثری توان بخش خصوصی و اپراتورها، ۳۱ هزار و ۸۸۶ روستا به اینترنت پرسرعت تجهیز شده است.

هم اکنون از میان ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای بیست خانوار، ۲۱ هزار و ۲۶۳ روستا و از میان ۲۲ هزار و ۸۱۹ روستای کمتر از بیست خانوار، ۱۰ هزار و ۶۲۳ روستا اینترنت پرسرعت دارند. درهمین حال بیش از ۴۲ هزار روستا به شبکه سیار دسترسی دارند و بیش از ۳۱ هزار روستا از دسترسی به شبکه LTE برخوردار شده اند.

در طرح توسعه مناطق روستایی و محروم وتحقق دسترسی همگانی برای روستاها سال گذشته جمعا تنها چند هزار مشترک وجود داشت اما با افزایش تعداد مشترکین رومینگ برقرار شده در روستاها، ۷.۵ میلیون مشترک سرویس می گیرند و امکان دسترسی پرسرعت برای ۵۴ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار و امکان دسترسی ۳۶ هزار روستا با شبکه سیمی و wll مخابرات، فراهم شده است.

کد خبر 4414467

mehrnews.com/news/4414467

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.